tirsdag 11. mai 2010

Mine Topp 10




I dette bildet har jeg prøvd å få fram gløden og fruktbarheten i en nydelig vår. Hovedelementet er bærene, komposisjonen blir dannet av kvisten som lager en diagonal komposisjonslinje og de grønne bladene som ligger under bærene. Det er lagt inn litt ekstra blått for å dempe bildet og lage mer spennende kontrast i bildet. Det er og lagt inn mer kontrast i lyset.
Kategori: Vår



Dette er ett bilde av Edlandshavet en nydelig vår morgen. Bildet har en beroligende, vannrett komposisjon og kan minne om de typiske bildene av Jæren. Vi der her tydelig hvor solen går opp. Vi kan dermed annta at vi ser sørover (hvilket vi gjør). 
Kategori: Vår


Dette bildet av en måke på sin ferd over vannet har en komposisjon som skal få frem bevegelsen i bildet. Du kan så for deg at måken begynner i venstre ende og flyr til høyre ende. Lyset er matt og gir bildet et avslappet uttrykk.
Kategori: Reise


Dette bildet av en busk nydelige vårblomster har en noen dramatisk komposisjon og et tydelig motiv. Jeg har her brukt macro funksjonen på kamera. Jeg har også manipulert bildet litt med å styrke blåfargen på himmelen. Resultatet er en skarp kvist med blomster, med en gulblomstrett bakgrunn og et litt blått, kontrastskapende, felt.
Kategori: Vår


Dette er ett bilde av en karusell på barneskolen jeg vokste opp på. Det er for meg ett litt nostalgisk bilde. Det ble satt opp når jeg gikk på skolen. Ideen bak bildet var å få frem ett uttrykk av forgjengelighet og ensomhet. Spenning i lyset finner vi i metallet som reflekterer solskinnet.
Kategori: Alder


Dette er et bilde av en båt i Gandsfjorden. Det er en kald dag i april og fuktigheten i luften er synlig i fjellene. Det er ikke mye lys å komentere i bildet, men fraværet av skarpt lys gjør bildet rolig. Komposisjonen er her også rolig, men med en spennende bakgrunn som skaper en veldig spenning.
Kategori: Reise


Dette bildet av ei rusta basketballkorg skal gi et uttrykk av forgjengelighet, men jeg ser og et uttrykk av urban kultur i det. Komposisjonen er diagonal og hovedelementet henger over bakgrunnen. Lys på plankene i bakgrunnen fremmer den mørke og effektfulle skjettingen, som og har et lite spill i lys og skygge. 
Kategori: Alder


Denne stuben syntes jeg var et spennende motiv og symbol på alderdom. Den har tydeligvis vært gjennom mye og har nå endt opp på ett rolig vann. Den er plassert i et interessepunkt. Lyset er godt reflektert i bildet, og gjør en god kontrast mellom det lyse vatnet og den mørke hardt behandlede gamle stubben. 
Kategori: Alder


Her er ett bilde av ulike elementer i ei lita strømmende elv. Det er stein med mose, rester av planter, og en gammel metall ting. Rødfargen og grønnfargen skal symbolisere død, etter egyptisk tradisjon.
Kategori: Alder


Dette bildet av Gandsfjorden har et sterkt uttrykk i lyset og refleksjonen i vannet. Mengden blåfarge på himmelen er økt og kontrasten er skrudd opp. Det kan se ut som en gryende morgen som skyver vekk den kalde mørke natten i denne nydelige dalen. Den har en todelt og symetrisk komposisjon.
Kategori: Lys/Refleksjon

Alle bildene er tatt med ett FinPix Compact Camera. 
Gjennom disse fotograferingene har jeg blitt mer vant med macro innstillingen på kamera og jeg har også fått bedre forståelse og mer erfaring med Curves funksjonen på Photoshop. Jeg har og vendt meg mer til å kombinere bruk av Photoshop og iPhoto.

1 kommentar:

  1. Mye bra bilder, men er det en grunn til at du bruker png istedet for jpg?

    SvarSlett