tirsdag 3. november 2009

Trykk på tekstil


Jeg valgte å lage den kristne fisken. Jeg plasserte inn teksten Ichtys (forbokstavene til "Jesus Kristus Guds Sønn" på gresk, som blir fisk på gresk). Jeg valgte å ha en skarp blåfarge i bakgrunnen og en stram  flammende tekst. Jeg plasserte og en stilisert Jesus på korset inni theta bokstaven.

Jeg jobbde med å lage en bra komposisjon ved å balansere fargene. Det var ikke helt enkelt siden den har en bakre finne som bryter den ellers symetriske formen. Konklusjonen ble at det måtte plasseres en farget trekant i halen, og fisken ble plassert litt til høyre i rammen for å få litt ekstra blått i fronten av fisken.



Plantrykk er et trykk som er konstruert på en flate som trykkes på objektet. Det er altså ikke noe utskåre hull som i en sjablong eller utstikkende element som i linosnitt.

Sjablong trykk er når trykkeverktøyet er ei plate med et hull, hvor fargene kommer gjennom.
http://www.kunstsamleren.no/teknikker/index.html

Banksy er en svært kjent "street artist" som har brukt mye sjablonger.
http://no.wikipedia.org/wiki/Banksy



Jeg synes teknikken er svært spennede. Det gir lett et geometrisk uttrykk, som er litt typisk meg, men det kan også gi friere uttrykk.


Jeg føler ikke jeg har lært mye. Jeg har gjort liknende ting før. Men jeg fikk mye bra erfaring, og opplevde hvordan det er å male sjablongtrykk, på tekstil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar